KH

Sähköauton tärkein ominaisuus

  • Tankilla ennen ja nyt.
    Tankilla ennen ja nyt.

Sähköautoilu on herättänyt runsasta keskustelua. Tärkein argumentti on silti jäänyt vähäiselle huomiolle. Ja se argumentti on hyötysuhde.

Sähköautot muuttavat varastoidun energian liike-energiaksi yli 90% hyötysuhteella. Polttomoottoriautossa vastaava luku on suuruusluokkaa 20%. Hyväksi käytetyn ja haaskatun energian suhteet ovat likipitäen toistensa vastakohtia.

Keskeinen keino torjua ilmastomuutosta ilman, että elintasomme lasketaan tsaarinvallan aikaiselle tasolle, on noudattaa kahta periaatetta: sähköistetään kaikki toiminnot ja puhdistetaan sähköntuotanto. Päästöttömät energianlähteet - tuuli-, aurinko- ja ydinvoima - tuottavat nimenomaan sähköä. Sähköinen liikenne on yksi osa tätä kokonaisuutta.

Koko energiajärjestelmän näkökulmasta katsottuna sähköauton etu edelleen kasvaa. Öljyn pumppaaminen, kuljetus, jalostaminen ja jakelu tuottavat energiayksikköä kohden moninkertaiset häviöt sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna.

Erityisen huonosti tässä vertailussa pärjäävät biopolttoaineet. Kun biomassasta tuotetaan huonolla hyötysuhtella biopolttoainetta joka edelleen muutetaan polttomoottorissa liike-energiaksi, on koko prosessin tehokkuus surkea. Nykyisen hallituksen biopolttoainevisiot on ymmärrettävissä keinona parantaa syrjäseutujen työllisyyttä,  ilmastonmuutoksen torjunnassa niillä ei ole mitään sijaa. Puunjalostusteollisuuden sivuvirroista syntyvät biopolttoaineet toki ovat kestävällä pohjalla, mutta niiden saatavuus ei ole riittävä energian kysyntää kattamaan.

- - -

Loppuhuomautus: kuten Googlea käyttävät Puheenvuoron lukijat tietävät, käyn töissä yrityksessä, joka mm. tuottaa sähköautojen latausratkaisuja. Kirjoitukset ja kommentit laadin silti yksityishenkilönä ja mielipiteet ovat omiani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Miten sähköistät lentoliikenteen?

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

Oisko vaikka sähkökäyttöiset lentokoneet? https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_aircraft

Tässä videossa esim. hyviä pointteja missä debunkataan viimeaikoina kiertäneitä uutisia siitä, kuinka polttomoottoriautot olisivat oikeasti ympäristöystävällisempiä kuin sähköautot. Vaan eivätpä ole.
https://www.youtube.com/watch?v=hwMPFDqyfrA
Ja lähteet on mainittu videon descriptionissa.

Joko Tuomas olet ehtinyt tutustua graduuni, sinua kun niin kovasti teki mieli päästä penkomaan sitä?

Toni Rintala

"Tässä videossa esim. hyviä pointteja missä debunkataan viimeaikoina kiertäneitä uutisia siitä, kuinka polttomoottoriautot olisivat oikeasti ympäristöystävällisempiä kuin sähköautot."

Tuossa videossa oletetaan, että hiilidioksidi olisi haitallinen päästö.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen Vastaus kommenttiin #4

"Tuossa videossa oletetaan, että hiilidioksidi olisi haitallinen päästö."

Missä kohtaa?

Toni Rintala Vastaus kommenttiin #11

Kun vertaillaan (lähes) koko ajan hiilidioksidipäästöjä ja sen perusteella mietitään kumpi saastuttaa enemmän. Oli siellä kyllä hengen menetyksistäkin.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen Vastaus kommenttiin #15

Alkuperäisen videon nimi johon tuossa videossa vastataan oli "Are electric cars really green?". Päästö (emission) ei ole sama asia kuin saaste (pollution). https://fi.wikipedia.org/wiki/Päästö

Jos et keksi videon väitteisiin mitään vastausta, se on sinun logiikallasi silloin täysin oikeassa ;)

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Oisko vaikka sähkökäyttöiset lentokoneet?"

Ei olisi. Selvästikään et tiedä asiasta mitään.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen Vastaus kommenttiin #9

On ilo nähdä näin perusteltuja näkemyksiä älykkäiltä ihmisiltä.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen Vastaus kommenttiin #12

Ihan yhtä hyvin perusteltu vastaus kuin omasi.

-"Miten sähköistät lentoliikenteen?"
-"Sähköllä!"
-*Facepalm*

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

"Miten sähköistät lentoliikenteen?"

Lyhyen matkan lennot voidaan sähköistää. Norjassa tämä on tarkoitus aloittaa jo vuonna 2025 ja päästä täyssähköistykseen 2040. Vision realismia en osaa arvioida, seurataan mielenkiinnolla.

http://www.bbc.com/future/story/20180814-norways-p...

Mannertenvälisiä lentoja varten voidaan tuottaa synteettisiä, uusiutuvia polttoaineita.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Lyhyen matkan lennot voidaan sähköistää. Norjassa tämä on tarkoitus aloittaa jo vuonna 2025 ja päästä täyssähköistykseen 2040."

Kuinka merkittävän osuuden tuo kuittaa lentoliikenteestä? 0,5%?

"Mannertenvälisiä lentoja varten voidaan tuottaa synteettisiä, uusiutuvia polttoaineita."

Voidaanko? Toistaiseksi olen kuullut vain 10% uusiutuvaa sisältävästä kerosiinista eikä sekään ole tietääkseni kuin kehitysasteella.

Summasummarum: matkustajakoneita ei voi sähköistää ja niiden lentäminen kokonaan uusiutuvalla on mysteeri. Pitäisikö lentäminen lopettaa?

Sen jälkeen voimme alkaa miettiä, kuinka meriliikenne sähköistetään. Entä bussit ja rekat?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #23

Norja on tässä edelläkävijä, muut toivottavasti seuraavat perässä.

Teknologia synteettisen lentopolttoaineen tekemiseksi on olemassa. Sitä ei vielä käytetä, koska fossiilinen polttoaine on halvempaa. Myös vaadittavat viranomaishyväksynnät puuttuvat.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Tuomas,

Ap jo esittikin - täällä lisää:

Onko sähköinen lentoliikenne vakavasti otettavaa tulevaisuutta? :

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liik...

Sähkölentokoneet tulevat markkinoille 2020-luvun alkupuolella :

https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkolentokonee...

Sinäkin lennät sähköllä jo ensi vuosikymmenellä:

https://studio.kauppalehti.fi/siemens/sahkolentoko...

Norja kiilaa sähkölentokoneiden markkinoille – ensimmäiset matkustajakoneet nousevat ilmaan sähköllä viimeistään 7 vuoden päästä:

https://yle.fi/uutiset/3-10261796

SÄHKÖLLÄ TOIMIVA MATKUSTAJALENTOKONE: UUSIN SUUNNITELMA TULEE YHDYSVALLOISTA:

https://www.tiedetuubi.fi/ilmailu/sahkolla-toimiva...

...tässä aluksi...

Onko tässä ratkaisu lentoliikenteen päästöongelmiin? – Suomen ensimmäinen sähkölentokone teki ensilentonsa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-tassa-rat...

Toni Rintala

Ei kai sillä hyötysuhteella ole merkitystä vaan kyseisen kulkupelin kulutuksella valmistuksesta energian tuoton kautta käytön kulutukseen.

Vaikka valolla kulkevan ajopelin hyötusuhde olisi vain 5% olisi sellaisella ajaminen kannattavaa. Toinen huomioitava asia on se, kuinka paljon sen valmistaminen saastuttaa..

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

"From cradle to grave, BEVs (Battery-electric vehicles) are cleaner. On average,
BEVs representative of those sold today produce less than half the global warming emissions of comparable gasoline-powered vehicles, even when the higher emissions associated with BEV manufacturing are taken into consideration."
https://www.ucsusa.org/sites/default/files/attach/...

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen Vastaus kommenttiin #8

"From cradle to grave". Mitä oletat tuon tarkoittavan?

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #13

Ja tämä on fakta, vaikka autokantaa ja akustoja ei ole vielä kuin pienet määrät. Eikös tuo ole tämänhetkien arvio.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen Vastaus kommenttiin #19

Siinä on se lähdekin linkattuna, sieltä tarkemmin lukemaan. Miten se autokanta tai akustojen määrä vaikuttaa siihen, että sähköauton elinkaaren hiilidioksidipäästöt ovat puolet pienemmät kuin bensiiniautossa?

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Ei ole paljon puhuttu myöskään siitä, kuinka paljon hiilijalanjälkeen akustot vaikuttavat. Vaikka akut ovat kehittyneet, riittävien akustojen ylläpito, huolto ja vaihto tuovat kyllä kysymysmerkkejä. Ei myöskään akustojen tekeminen ole mikään taikatemppu, sekin jättää oman jälkensä.
Mitenkä sähköntuotanto. Saksa taitaa olla niitä maita jotka ovat eniten satsanneet aurinkovoimaloihin ja Tuulivoimaloihin?
Suomikin on satasannut ydinvoimaloihin, mutta projektit on vähän myöhässä, ehkäpä sitten joskus kun ne valmistuu tekniikka on jo vanahanaikaista.

Toni Rintala

"Ei ole paljon puhuttu myöskään siitä, kuinka paljon hiilijalanjälkeen akustot vaikuttavat."

Ainakin täällä on. Hiilijalanjäljen lisäksi ehkä suurempi ongelmana on lapsityövoima, jota käytetään paljon akkuihin tarvittavia mineraaleja kaivettaessa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Oleellista ei ole sähkömoottorin hyötysuhde, vaan energiantuotantoketjun "well-to-wheel" hyötysuhde. Koska siinä jurnutetaan edelleen jossain 20-40% tasolla (tuon verran saadaan energiasta sähkönä töpseliin), ei mikään sähkömoottori tietenkään tilannetta pelasta.
Pitää siis kehittää sähköntuotantoketju, joka pystyy tuottamaan saasteettomasti ja keskeytyksettä ylimääräisen, sähköautojen käyttämän sähkön. Silloin hommassa alkaa olla jotain järkeä.

Toni Rintala

Ei mua haittaa, jos vaikka sähkökennot tuottaisivat vain hyötysuhteella 20% valosta sähköä, jos niiden paneelikennojen valmistaminen ei saastuttaisi tai rasittaisia luontoa lainkaan.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Kaiketi pitäisi puhua primäärienegriasta. Kivihiilisähkö ei liene kovin hyvä sähköauton energialähteeksi. Suomessa puhutaan aina sähkön tuotannosta. Toinen asia on kulutus, joka on tuotantoa suurempi. Mitähän sähköä sieltä Venäjältä tuodaan?

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Kaikista eniten ja halvimmalla saamme energian säästöjä asumisesta. Useiden asumiseen liittyvien parannusten investointien tuotto on luokka 40%. Autoilun päästövähennysten potentiaali nykymallisilla autoilla on verraten pieni.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kyse lienee enemmän siitä, miten valtio saisi mahdollisimman paljon rahaa. Muussa tapauksessahan hiilidioksidipäästöjä vähennettäisiin siellä, missä se on halvinta. Tällä hetkellä päästötonnin hinta pyörinee 15 euron tietämillä, kun autoihin ollaan surutta sijoittamassa vaikka 15 tuhatta, jotta saadaan yksi tonni pois.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Suomessa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 13 miljoonaa tonnia (=20% kokonaispäästöistä). Tämä on samalla myös päästövähennysten potentiaali.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei o. Liikenteessä päästövähennykset tullaan kohdistamaan ainoastaan henkilöautoliikenteeseen koska se on ainoa ryhmä jolta voi ottaa rahaa ilman, että renkaita tai heinäpaaleja palaa maanteillä.
Henkilöautojen osuus päästöistä on noin 6 miljoonaa tonnia. Tuosta voidaan sitten nykytekniikalla muutama miljoona tonnia vähentää hiukan toteuttamistavasta riippuen.
Päästövähennykset muualla vaatisivat, että valtio maksaisi ne ja antaisi vielä vähän korvauksia kivusta ja särystä. Sellaista valtiota ei taas ole vielä keksitykään, paitsi Norja.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #24

Lähtökohta on (tai pitäisi olla) kaikkien liikennemuotojen päästöttömyys. Mitä maksajiin tulee, niin valtio olemme me.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Eipä nuo latauspisteet ilmesty tyhjästä tuonne, maan kattavan latausinfran rakentaminen on otettava huomioon myös, ei sekään puhdasta ole.

Olisihan mukavaa jos sähköauto olisi ihmeratkaisu, mutta sillä siirretään lähinnä ongelmaa pois silmistä tai lakaistaan maton alle, sitten voidaan kuvitella ettei saastutetaan.

Puhdasta liikennettä ei tule olemaan niin kauan kun se vaatii teollista toteutusta pohjalle, raaka-aineita halpamaista joissa ei vähempää välitetä miten paljon saasteita tulee kunhan raha virtaa.

Sähköautoilun on askel oikeaan suuntaan mutta ei niin iso että oikeuttaa jeesusteluun.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

Jos sähköautolla saa puolet elinkaaren hiilidioksidipäästöistä leikattua, on se minusta aika merkittävä, ehkä jopa jeesusteluun oikeuttava. Ei se tietenkään täysin puhdasta ole ennen kuin kaikki uudetkin autot valmistetaan täysin kierrätetyistä materiaaleista ja sähkö tuotetaan hiilineutraalisti.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juu, Setä Härkösen ehdotus on järkevä. Liikkuuhan kasveissakin sähköä. Fotoni on elektroni.Atomien ympärillä niitä elektroneja häärii

Tiede--lehdessä kertomus:Otsake:Tekolehti muuttaa valon ja veden sähköksi.
Tekolehti,( MIT USA ) on pelikortti, siinä piitä,elektroniikkaa,katalyytteja. Vettä hajotetaan katalyytillä .Pottikenno tekee sähköä vedessä auringon valon avulla. Fotosynteesin malli. Massachusetts Institute USA

Toimituksen poiminnat